söndag 15 maj 2016

Lappteknik


Tänk vad roligt det är när man har rätt redskap, i mitt tidigare inlägg berättade jag om min nya symaskin från JUKI Nu har jag sytt in mig på den och känner mig mycket nöjd över att allt fungerar så smidigt. Jag fick tillfälle att besöka butiken när jag för en vecka sedan besökte Stockholm. Tack Marie och Henry för ett mycket trevligt bemötande

Först syr man ihop nio rutor 
Man använde sig alltid av rullkniv, skärmatta och en speciell linjal.
Det ser så avancerat ut men är så enkelt när man tittar efter hur man sen skär den stora niorutan i fyra mindre och sen sätter ihop allt igen efter önskemål, variationerna är många.


Delad glädje är som bekant alltid dubbel glädje. Det var en mycket trevlig helg när jag fick en inblick i ett hantverk som kvinnor har ägnat sig åt i många generationer. Stort tack till min svägerska Lisbet, som har hållit på med lappteknik i många år. Hon är så otroligt duktig och har gjort så många fina alster.
Lisbet lärde mig grunderna på ett mycket pedagogiskt sätt, det finns inga genvägar till ett bra resultat, "gör om och gör rätt är hennes ledord". Varje millimeter är av största vikt för att allt ska passa in i minsta detalj.
 Det tar nog ett tag innan jag blir så här duktig.
Titta och njut av Lisbets skaparglädje.

 Det ska bli en gardinkappa när många timmars arbete är klart.

millimeterprecision 


Jag hade verkligen tur med vädret under min vistelse i Stockholm, solen sken från klarblå himmel och det var alldeles lagom varmt för att strosa runt och njuta av vår vackra huvudstad.


Besökte även Klara Tyg och Garn som ligger mycket centralt och är väl värd ett besök för tyg och garn intresserade storstadsbesökare. Det var trevligt att få prata bort en stund med de bägge innehavarna.


4 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken bra och trevlig resa du varit på! Och riktigt roligt att höra att din nya maskin fungerar så bra. Kan gissa att det är lite som en ny dator, man måste lära sig hur den fungerar och lära sig alla finesser som finns.

Din svägerska verkar otroligt duktig på lapptäcksteknik! Jag tycker det är så fint, men jag kan inte mäta, det är sant, jag kan inte mäta, så det skulle aldrig gå för min del. Jag tänker ALLTID, jag lägger till lite extra, och sen blir det fel, gäller allt, om jag syr gardiner eller snickrar eller vad jag gör, det bara går inte. Det är en konst att få till så vackra lapptäcken och nu väntar jag bara på att få se dina!!!

Det var roligt att höra att du fick bravibbar av bilderna på Götaplatsen. Det är något speciellt och Gbg-varvet har väl blivit en klassiker och det är en bra plats att komma fram till. Det är fantastiskt att höra att du kunnat resa dig och springa så bra igen! Och det där med att jaga tider, det är väl skönt att slippa. När och om man arbetar jagar man ju tider jämt och kopplar man då av och ska jaga tider så är det inte kul. Bättre att kunna!

Så du var i Berlin och sprang. Det måste ha varit en fin upplevelse att springa i denna stad som blommat upp efter alla år i mer eller mindre isolering.

Ha det så gott i våren, stor kram
Agneta

lavendia sa...

Jag gillar lapptäcksteknik. Mycket riktigt måste man vara noga. Det straffar sig på slutet annars.
Kul att du är nöjd med din maskin. / Britt

Vardag och flärd sa...

När mina barn var små sydde jag några lapptäcken och det var så roligt. Idag tror jag inte att jag har tålamod. Du visar en rolig teknik som gör att det ser riktigt avancerat ut.
Ha det fint!
Kram Eva

Evas Pyssel sa...

Sååå roligt att du visar detta med lappar. Det ligger bak i mitt huvud en tanke att sy ett lapptäcke. Jag har sparat en hög med 70talspåslakan/örngott och det är dem jag har planer för. Men som du säkert förstår är det många kreativa saker i mitt liv som pockar på. Just nu studentugglor och studentkort till en marknad . Men sen.........
Kram Eva

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails